Tässä tämä ilta/yö taas meni. Puhelimessa. Rappukäytävästä löytyi, erittäin sekavassa tilanteessa oleva vanhempi rouva. Joka hätää kysyessäni selitti kovin sekavia. No, ei kun asiaa selvittelemään.
Rouva oli levittänyt tavaroitaan ympäri rappua ja kovasti Pyykkäämään oli menossa. Puhelin ja avaimet kouraan ja mummon kohtaloa selvittämään. No tavaroita kerätessämme, huomasin, että eräs ovi oli auki, se oli rouvan asunto. Hän ei muistanut edes asuvansa tässä talossa.
Sitten seuraava ongelma, mtäs nyt?
En voinut rouvaa jättää yksin kotiin, kun muisti selvästi pätki tosi pahasti, enkä oikein ollut varma muutenkaan hänen voinnistaan.
Soitto lempinumerooni 112. Esitin asiani. Päivystäjä oli ihan neuvoton asian suhteen. Ehdotin, että voisiko pakalle vaikka lähettää ambulanssin, tulisi ammattiihmiset katsomaan tilannetta, tsekkaamaan peruselintominnot yms.
Arvatkaa mitä minulle vastattiin:" juu, katso ei me turhaan voida ambulanssia lähettää paikalle".
Lopuksi minun käskettiin soittamaan valtakunnalliseen terveyspäivystykseen (?) 10023. Tämä puhelu kesti 10 minuuttia.
Soitin 10023, siellä oli erittäin nuiva nainen, sanoi, että ei he voi mitään tehdä.Voisin viedä rouvan saraalapäivystykseen, vastasin etten voi. Sanoi, että voin soittaa yksityiseen ambulanssifirmaan ja pyytää kiireettömän sairaankuljetuksen.
Silloin meni hermo. Luuri lensi paikalleen erittäin nopeasti jäätävän tervehdyksen myötä.
Ja uudestaan soitto 112:een, siinä sitten taas yhdessä päivystäjän kanssa tilannetta ihmeteltiin. Taas kymmenisen minuuttia. Hän yritti yhdistää minut polisinjohtokeskukseen, siellä oli varattua. Loppujen lopuksi sain sosiaalipäivystyksen numeron. Soitin sinne.
Selitin neljännen kerran asiani.
Siellä oli erittäin ystävällinen sosiaalityöntekijä. Tämän puhelun aikana, löytyi rouvan kännykkä ja sen tietojen kautta sosiaalipäivystäjä rupesi asiaa hoitamaan. Hän lupasi soittaa minulle hetken kuluttua uudestaan.
Soittikin, oli löytänyt rouvan tyttären ja soittanut tälle. Nyt pyysi minua soittamaan rouvan tyttärelle ja sopimaan asian.
Soitin tyttärelle, selitin asiani.
Tytär lähti tulemaan, onneksi asui aika lähellä.
Koko tämän ajan pidin rouvalle seuraa, juttelin hänen kanssaan, kyselin vointia yms.
No tytär saapui ja suosittelin sairaalaan lähtemistä, että ihan tsekkaamaan, että kaikki on kunnossa.
Ystävällstä porukkaa oli ja kaikki muut, paitsi se ensimmäinen häke-päivystäjä ja se nuiva 10023-täti, kiittelivät minua kovasti.
Mutta siis, kaikki ambulanssi-ihmiset: Turhaan teitä ei lähetetä minnekään, siispä jokainen nukkuva juoppo yms. on erittäin tärkeä asiakas, eikä ollenkaan turhia. Täysin selvä, erittäin sekavassa tilassa oleva rouva on turha.
13 kommenttia:
Aamen. Juu, toi on tullut huomattua tässä viime vuosina. Hyvin toimittu Homssu, kaksi peukaloa kohti taivasta...ja tuota noin niih... :-)
Kiitos, kiitos.
Tuolaisissa tilanteissa ihmeellisesti pamahtaa aina se "työminä" päälle.
Ja hommat hoitaa kuin ammattilainen ikään.
Olen edelleen hiukan kettuuntunut häke-päivystäjän sanoista...
Teitpä tosiaan inhimillisen teon. Moni tosiaan kävelisi vaan ohi, eikä välittäisi. Oletko sanonut täälllä blogissa, mitä teet työksesi? Mua rupesi kiinnostamaan... =)
Nina
Onhan se varmaan tässä jossain vaiheessa tullut esille, olen lähihoitaja, lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen suuntautunut. Lastenhoitajan vakanssilla tötä teen.
Ai siks sää olit soittanu. Ja meikä kuorsaa tuhisi.
Olitpa fiksu ja kiltti, kun otit mummelin tilanteen vastuullesi!!
Jostain syysta tunnen usein olevani magneetti, joka vetaa kaikenmoisia sekopaita ja mummoja puoleensa... Apple Valleyssa se ominaisuus auttoi kylla ihan taloudellisestikin... love, Tikke
Kiitos Homssu esimerkillisestä toiminnasta. Nykypäivänä Sinunlaisia ystävällisiä ihmisiä on melko harvassa. Onko nykypäivän bisnestalous tehnyt ihmisistä tunteettomia ja välinpitämättömiä kiirehtijöitä?
Häken toiminnasta. Et ole ainut ja tuskin viimeinen joka "haukkuu" heidän palvelua. Uskon vakaasti, että jos Suomessa olisi vielä vanha Häke-järjestelmä käytössä, olisi tämäkin episodi mennyt paremmin. Valtion sählääminen pelastustoimessa pudottaa tasoa kuin lehmänhäntä :-(
kiitos, kiitos!
minun mielestäni se kuuluu jokaisen ihmisen perusvelvollisuuteen pitää l'himmäisestä huoli, ei tulis tuollaisessa tilanteessa mieleenkään antaa asian olla.
Wäiski: tämä oli kyllä ensimmäinen kerta kun saan kyseenalaista palvelua tuolta häkestä. Yleensä ovat mukavia.
Saakohan sieltä, jotain kanta-asiakasetuuksia, kun soittaa tarpeeksi usein?
Valitusta hätäkeskuksesta: Tässä pari vuotta sitten soitin keskellä yötä hätäkeskukseen, että miestäni hakataan - jos voisivat ystävällisesti lähettää jonkun paikalle. Ei heistä juttu kuulostanut kovinkaan vakavalta, ja ketään ei ikinä tullut, vaikka moneen, moneen kertaan soitin.
Mies ei pystynyt moneen viikkoon kävelemään normaalisti, ja joka paikka oli kipeänä. Kiitos tästä helsinkiläislähiön teineille sekä hätäkeskukselle.
Hienosti toimittu, Homssu. Tosiaan tuntuu, ettei nykyään enää kukaan välitä toisista. Onneksi Sinä olet hyvä ja välittävä ihminen.
Punavius:Aivan uskomatonta!
Olisit kylmästi valehdellut, että puukot heiluu ja joku on tajuton ja johan olisi apua tullut.
parempaa onnea ensi kerralla, toivottavasti et kuitenkaan vastaaviin tilanteisiin törmää.
Lainaus: Saakohan sieltä, jotain kanta-asiakasetuuksia, kun soittaa tarpeeksi usein?
Ei valitettavasti saa.
Nykypäivänä Häkessä vastaa paljon poliisikoulusta valmistuneita ja heidän tietämys pelastuspuolelta on rajattua. Osa heistä ei edes halunnut Häkeen vaan poliisin tehtäviin kentälle. Jos mietitään henkilöä, joka on sellaisessa työssä mitä ei halua tehdä, niin se varmasti näkyy ja kuuluu asiakkaalle.
Toivotaan tulevaisuuden olevan parempi......
kyllä ne jonkun bonusjärjestelmän voisi kehitää.
Aika pelottavaa ajatella, että HäKessä vastailee puhelimeen hmiset, joita ei kamalasti kiinnosta.
Lainaus: Aika pelottavaa ajatella, että HäKessä vastailee puhelimeen hmiset, joita ei kamalasti kiinnosta.
Tervetuloa nykypäivään........
Lähetä kommentti