sunnuntaina, kesäkuuta 29, 2008

Koiria ja painajaisia

Olin viikonlopun koiravahtina, siskoni perheen taloudessa. Perjantai iltapäivänä menin ja sunnuntai aamuna tulin takaisin. Hoidettavani oli kaksi koiraa ja yksi kissa. Toinen oli portugalin vesikoira ja toinen pieni sekarotuinen karvakasa. Molemmat ovat vielä aika pentuja. Kissa on pieni ja musta.
Koirien kanssa oli mukava viettää vikonloppua. Ulkoiltiin, nukuttiin ja vähän siivottiin. Tai minä lähinnä siivosin. Omien voimien mukaan jaksoin järjestellä lastenhuoneen ja vähän muutakin.

Vanhassa rintamamiestalossa oli extraturvallinen tunne, sillä koirat ottivat tehtäväksen olla minun henkivartijoitani. Varsinkin isompi ja mustempi koira kulki perässäni koko ajan, se oli aika mukavaa. Keskellä yötä heräsin siihen, että koko komppania eläimiä ol kakessa hiljaisuudessa hypännyt sänkyyn kanssan nukkumaan. Kyllä koiratkin ovat kivoja, mutta minä en nitä kaupungin keskustassa pitäisi. Kyllä oma piha pitää olla ja lähellä hyvä lenkkimaasto.

Molemmat koirat ovat kilttejä, eikä ongelmia ollut. Ihan kivaa vaihtelua. Lisäsävyn toi se, että hommaan minut lahjottiin ostamalla paljon kaikkea herkkua syötäväkseni. Katseltin siinä sitten poikien kanssa monsterit oy ja kasa madventures-jaksoja DVD:ltä.

Minua on jo aika monena yönä vaivanneet erilaiset panajaiset. Joiden pääidea on ollut, minun hengiltä saamiseni. On ollut sotaa, tsunamia, ampuvia moottoripyöräilijäitä ja muuta sellaista pientä kivaa.
Se sota muuten tapahtui sellaisella isolla leikkikentällä, jossa meitä oli kasa ihmisiä. Meidän piti selvitä sillä kentällä hengissä. Oli mm. kivenmurikoita, jotka tippuivat päähän, huone, joka oli täynnä pyöriviä rattaita, joihin ei saanut jäädä kiinni yms. Se oli sota, eikä sieltä päässyt pois.

Toissayönä ollessani koiravahtina koin yhden elämäni pahimmista painajaisista. Sillä painajainen tapahtui siinä samassa hetkessä missä oikeasti olin.
Eli nukuin sängyssä, missä oikeasti nukuin, oli yö, minulla oli se yöpaita päällä mikä minulla oli oikeasti. Ja olin siinä asennossa ( mahallani) mihin olin nukahtanut.
Havahduin unestani ja tajusin, että selkäni päällä on mies, joka uhkaa terävällä bambuisella sukkapuikolla viiltää kurkkuni auki. Hän vielä sanoi, ettei pitäisi nähdä sellaisia sukkapuikkounia, joita olin hetkeä aikaisemmin nähnyt. Pelko oli suunnaton.
Siinä kun makasin paikoillani, havahduin uudestaan unestani "hereille". Olin yhä mahallani sängyllä unenpöppöröisenä, tajusin, että kaikki oli ollut vain unta. Rupesin hieromaan silmiäni ja luulin, että ne olivat rähmästä muurautuneet umpeen. Nousin istumaan ja tajusin, että silmiä ei saa auki. Kokeilin kädellä yöpöytää ja tajusin, että se kamala mies oli vienyt lääkkeeni ja puhelimeni pöydältä.
Aloin huutaa apua, että koirat tulisivat apuun. Suustani ei kuitenkaan tullut mitään järkevää, vain jotain outoa ääntä.
Huusin ja huusin. Ja olin kauhuissani. Kunnes heräsin siihen, että makaan sängyssä mahallani ja huudan apua.

Meni kuulkaa hetki, ennenkuin tajusin, että olen yksin, eikä ole mitään hätää. Sytytin valot. Koirat nukkuivat rauhallisesti lattialla. Myönnän, kyllä pelotti. Kyllä siinä varmaan tunti vierähti, ennenkuin sain uudestaan unta. Onneksi minulla oli hyvä kirja, sitä lukiessa ajatukset sai rauhoittumaan.
Kyllähän minä oikeasti tiedän, että kukaan ei pääsisi lähellekään taloa ilman, että koirat huomaisivat.
Mutta se oli kammottavaa.

No mutta on siinä se hyvä puoli, ettei tarvitse katsoa kauhuleffoja kun omat unet riittävät. :)

6 kommenttia:

hekku kirjoitti...

Hyi kamala mikä painajainen! Puistattaa!
Mun painajaiset on onneksi vähän huumoripitoisempia, ainakin herätessä. "Suosikkini" on kun Jukka Puotila jahtas mua moottoripyöräjengin pomona mustiin nahkoihin pukeutuneena pitkin Helsingin katua. Kalliossa pääsin johonkin kallion koloon jossa makasin hiljaa katselemassa kiss-maskeihin naamioituneita jengiläisiä. Puotila jahtas ihan omalla naamallaan ja nahkatakkikin oli sellasta gestapomallia, pitkä siis.

TÄhän kaikkeen riitti tylsä ilta telkkarin ääressä. Kanavabongailua ja pieni pätkä kotikatua, jengidokkaria + jostain kätköstä löytynyt Kissin vinyylilevyn kansi jota pyörittelin käsissäni.

Mutta huh! Vieläkin kammottaa tuo sun näkemä. Älä näe sitä enää!!!!

Anonyymi kirjoitti...

Heippa! Mulla on aina ollut mielenkiintoisia unikommelluksia. Viimeksi toissayönä puhuin ja nauroin täysillä unissani.

Sinun unesta tuli mieleeni sellainen, joka tapahtui jo viitisen vuotta sitten. Olin kanssa omassa sängyssä jne., ja jalkopäässäni istui Taru Sormusten Herrasta -leffan kaltainen klonkku-otus kyykkysillään ja puhui minulle narisevalla äänellä, että "nääkkö sä ulkona, nääkkö sä ulkona". Jotenkin muistan sen äänen varsin hyvin. Meni hetken aikaa ennen kuin heräsin ja tajusin, ettei otusta oikeasti siinä ollut.

Olen nähnyt unen ja valveen rajamailla myös huppupäisiä hahmoja ikkunan edessä, pyöriviä kuutioita lattialla, neon-värisiä hämähäkkejä tyynyllä ja valopalloja parvekkeella. Eipä ole yölläkään tylsää :)

Anni kirjoitti...

Tuo unien maailma on kyllä ihmeellinen. Itse mietin aina, että mistä ne kakki okein kumpuaa. Niin omasta alitajunnastamme ja se on vielä pelottavampaa.

Hekku: Tuo Jukka Puotila gestapo- takissaan, pelottavaa, erittäin pelottavaa.

Marianne:Tuo Klonkku juttu on mahtava, mutta kuten sanon pelottavaa tietää, että se kaikki kumpuaa meistä itsestämme...

Punavius kirjoitti...

Aika hurjia painajaisia. Kyllä unet (ja varsinkin painajaiset) taitavat jollain tavalla liittyä edellisen päivän tapahtumiin.

Muistan lapsena nähneeni painajaisen, jossa olin valtavan kokon äärellä, ja noita lenteli yläpuolellani. Se oli aivan kamalaa (mitä pelottavaa noidissa edes on?), ja heräsin ja heräsin aina uudelleen (unessa), mutta silti vain kyhjötin siinä kokon äärellä.

Ja sitten oli niitä, kun jonkun unen päätteeksi tipuin katosta alas sänkyyni ja havahduin. Yäks, se oli vaan kamalaa!

Älä enää näe painajaisia, ne ei oo kivoja!

Anonyymi kirjoitti...

Tuossa eräänä iltana vuokrattiin leffa nimeltä "The Good Night", joka kertoo heebosta joka käy läpi parisuhdekriisin. Hän tapaa "elämänsä naisen" unissaan ja käsittelee siellä asioita. Hän mm. käyttää korvatulppia, unilääkkeitä ja äänieristää huoneensa että nukkuisi paremmin, mutta asiat eivät edisty ihan toivotulla tavalla. Hyviä näytteliöitä ja ihan mukavan erilainen juoni. Jos unet kiinnostavat kannattaa varmasti katsoa, ja miksei muutenkin. :-)

Anni kirjoitti...

Punavius: Kamala noita-uni. Ehkä ne pelottavat ei olekaan ne asiat vaan se tunne.

Stende: kiitos vinkistä, pitänee katsoa. :)