tiistaina, syyskuuta 09, 2008

Aamumörkö ja päänsärky

Niin se vain on, soi kello mihin aikaan tahansa, on se aina kamalaa.
Herääminen on minulle niin vaikeaa. Riippumatta siitä montako tuntia olen nukkunut, haluaisin aina jatkaa nukkumista.
Aamulla ensimmäinen tunti menee jossain huurteessa. En kykene ajattelemaan järkevästi, en osaa puhua, vain murahdella. Enkä siedä puhumista.
Olen aamumörkö, kirjaimellisesti.
Läheiseni sen onneksi tietävätkin.
Työaamuiksi minulla on aina ihan tietty kaava, jotta selviän.
Kello soi, sitten torkun 10 minuuttia. Nousen ylös, tietokone päälle ja aamupalaa valmistamaan.
Sitten aamupala on valmista ja istun koneen ääreen lukeman aamun lehdet.
Hesarin ja ltapäivälehdet ja katson päivän sää. Sitten pukemiset, meikkaukset, hiustelaitot, yms
Ja sitten muu, kuten sängyn petaus ja kissojen ruokinta.
Yritän aina aamuisin herätä kaksi tuntia ennenkuin työt alkavat, niin että minulla on oikeasti aikaa ihmetellä.
Sellainen aamumörkö minä olen. Ei siis kannata olettaa minun saavan mitään aikaseksi heti aamusta.

Sitten tähän päänsärkyyn. Taas on pää kipeä.
Se on jännityspäänsärkyä. On tullut tässä niskat jännitettyä niin juntturaan, että varsnkin kesken päivää tuntuu, että silmissä välkkyy vain tähtiä.
Oman osansa särkyihin antaa myös, uusi työ, nuha ja työn ergonomiset asennot ja melu.
Ja vaikka tiedän tämän kaiken, niin silti inhoan päänsärkyä.
Minulle se merkitsee sitä, että jotain on vialla.
20 vuotta sitten minulta leikattiin onnistuneesti pikkuaivoista hyvänlaatuinen kasvain ja tällöin ainoa oire oli päänsärky.
Leikkaus tehtiin ihan viimehetkillä, koska kallonpaneet olvat sillon jo vaarallisen korkealla.

Nykyisin kun pääni on kipeä, en voi olla miettimättä tuota asiaa.
Ukillani on ollut samanmoinen kasvain ja hänellä se vuosia myöhemmin uusi.
Tiedän, että on harhaluuloista asiaa miettiä, ja uusiutuminen on pieni prosentuaalinen mahdollisuus, mutta silti.
Minulla on isoja aukkoja muistissa lapsuuteni suhteen, ensimmäiset kahdeksan vuotta, ovat aka paljon pois pyyhittyjä, mutta päänsäryt ja sairaala-ajan muistan.
Ei kiva.
Kuukausi töölönsairaalan neurokirurgisella osastolla, keskellä kesää.
Lääkkeeksi päänsärkyihin minulle anneettin kotona, jotain särkylääkettä, joka oli poretabletin muodossa. Se oli kamalan makuista.
Jotta maku vähän parani sekaan laitettin, vitamiini poretabletti.
En vielä tänäkään päivänä kykene juomaan poretabletteja.

Nyt särky vähän helpottaa.
Taidan tuijottaa telkkaria hetken, että rentoutuu.
Sitten vasta alan siivoamaan.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Lainaus: Olen aamumörkö

Tervetuloa joukkoon, minäkään en ole aamulla heti herättyä todellakaan mikään ilopilleri.

Lainaus: Ja vaikka tiedän tämän kaiken, niin silti inhoan päänsärkyä

Voiko joku pitää päänsärystä?

Lainaus: Tiedän, että on harhaluuloista asiaa miettiä, ja uusiutuminen on pieni prosentuaalinen mahdollisuus, mutta silti.

Tuo on normaalia. Vakavasta sairaudesta selvinnyt ajattelee lopun elämää noin. Vaimonikin on ihan samanlainen, pieni poikkeus kehossa ja heti lähtee mielikuvitus laukkaamaan.

Toivottavasti särky on jo poissa.

Anonyymi kirjoitti...

Minulla on ajoittain paljonkin päänsärkyjä, mutta aiheuttaja ei ole kovin vaarallinen. Kyse on lihasperäisestä päänsärystä, kun niska, hartiat ja yläselkä ovat ihan "juntturassa". Burana ja Sirdalud auttaa hetkeksi, mutta seuraavaksi olen ajatellut kokeilla akupuntiota. Kollega kertoi sen auttaneen hänelle oikein hyvin.

Anni kirjoitti...

Wäiski: niin se kai on, tiettyjä arpia kantaa koko elämänsä mukana, fyyssesti ja henkisesti.
Sen kanssa vaan pitää oppia elämään.

Stende:Sirdalud on muuten ihan kiva lääke, mutta meikä ainakin nukkuu, niiden ottamisen jälkeen pitkään ja hartaasti.
Viimeksi kun lääkäri niitä määräsi, laittoi saman tien saikulle, koska nukun lääkkeiden ansiosta 22h/vrk.
Akupunktio on kyllä varteeotettava vaihtoehto ja vyöhyketerapia.