torstaina, heinäkuuta 12, 2007

paranee vanhetessa

Käyskentelin tässä iltana eräänä, läheisessä isossa ostoskeskuksessa. Ilta aika ja paikka oli täynnä nuorehkoa populaa, sellaista alle kaksikymppistä. ässät suhisi ja vitut ja huorat lenteli. Siis ei kirjaimellisesti mutenhan olisi ollut hirveän vaikea liikkua. Oli poika porukoita ja tyttöporukoita ja vähän sekaisinkin. nuoret seurustelevat parit harrastivat teinirakkautta jne. jne.jne.
Ainoa ajatukseni oli thank god, en ole enää tuon ikäinen. Ahdistavaa...
Silloin oli jotenkin niin epävarma itsestään ja tulevaisuudesta. Tunsin itseni ainakin jotenkin niin oudoksi ja rumaksi ja olin huolissani tulevaisuudesta, pojat huolettivat paljon. Seksi huoletti paljon. Kaikki oli niin auki. Ja olin jotenkin niin outo...

Ja mikä onkaan erona entiseen? Olen edelleenkin outo, pukeudun edelleenkin oudosti, pojat huolestuttavat vieläkin ja tulevaisuus. Seksi ei huoleta, paitsi jos joutuu kamalasti vonkaamaan. Kaikki on auki, edelleen.
Mutta uskokaa tai älkää olen silti jotenkin seesteisempi kuin silloin. Ehkä ikä on kuitenkin tuonut jonkun verran viisautta. Oppii, että kyllä sitä selviää. Sydänsuruista selviää. Koulutuksen sain hankittua ja työpaikan.
Ja tiedättekö mikä on ihanaa, ikä tuo mukanaan luvan olla tyhmä. Ei tarvitse päteä ja leikkiä olevansa fiksumpi kuin onkaan. Olen vähän aikaa sitten tajunnut, olevani aikuinen itsenäinen :) nainen ja minulla on lupa olla tyhmä. Kysyä tyhmiä. Itsetuntoni kestää sen jo.
Minä olen aikuinen. Tajuan sen ehkä nyt. Enkä puhu siitä tylsyydestä minkä aikuisuus tuo tullessaan. Vaan siitä vapaudesta olla mitä on, varmuudesta, jonka ikä tuo tullessaan. Ikä antaa rohkeutta, ainakin minulle, olla oma itseni, puolustaa omaa itseäni.

Niin se on, tähänkin ikään mennessä sen on huomannut, että ei tää tästä muutu, tällainen paketti minusta tehtiin ja hyväksykää tai älkää, ei ole minun ongelma. Positiivisesti. En minä jaksa esittää mitään muuta, enää, ei se hyödytä, ota tai jätä, ei sekään ole mun probleemi.
Tai no.....

Homssulituhtoli

Ei kommentteja: